Budoucí maminky často řeší, jak doplnit železo

12. dubna 2021

Těhotenství je krásným a zároveň náročným obdobím plným očekávání. Na budoucí mamince je, aby zařídila spoustu praktických záležitostí. Současně se na příchod miminka připravuje i její tělo, které s blížícím se porodem mění nároky na příjem živin, vitaminů i stopových prvků. Železo je jedním z nich, podílí se na správném fungování našeho organismu. Právě v těhotenství může být jeho potřeba zvýšená. Proč je tak důležité?

Proč v těhotenství potřebujeme více železa?

Lidské tělo využívá železo k výrobě hemoglobinu, bílkoviny obsažené v červených krvinkách, prostřednictvím kterého je z plic do tkání přenášen životně důležitý kyslík. Během těhotenství dochází v těle ženy ke zvýšení objemu krve, a to až o jednu třetinu. Část jí proudí k miminku, které se vyvíjí v děloze. Maminky také musejí předat svým dětem zásoby železa do prvních měsíců života. Proto může být denní potřeba tohoto prvku u těhotných žen až dvakrát vyšší oproti období před otěhotněním. Zajištění dostatečného přísunu železa by se tak mělo stát jedním z důležitých kroků, kterými se maminky na příchod svého miminka připravují.

Jak s železem správně hospodařit?

Pro doplnění optimálního množství železa v organismu je nezbytná zdravá, pestrá a vyvážená strava. Je také užitečné vědět, že lidské tělo snadněji vstřebává železo z potravin živočišného původu.

Vstřebávání železa také pozitivně ovlivňuje dostatek vitaminu C. Proto, chceme-li tělu dopřát tento prvek z rostlinných zdrojů, měli bychom ho kombinovat například se šťávou z citrónu nebo pomeranče, která je na tento vitamin bohatá. Absorpci železa naopak snižuje vápník, hojně obsažený v mléčných výrobcích. Stejně tak šálek kávy nebo čaje může snížit vstřebávání železa až o 70 %.

Příjem železa dokážeme částečně podpořit konzumací vhodných potravin, které tento prvek obsahují:

  • Červené maso (hovězí, jehněčí),
  • ryby,
  • vejce,
  • luštěniny,
  • ovesné vločky,
  • ovoce (meruňky),
  • zelenina (pórek, olivy),
  • ořechy a semena,
  • droždí,
  • kakao,
  • sušené houby.

Když je třeba, mohou pomoct doplňky stravy

I přes poctivé dodržování zásad správné životosprávy a konzumaci kvalitní a vyvážené stravy se může stát, že přísun železa během těhotenství není dostatečný. Pokud se maminkám nepodaří optimální hladinu železa pokrýt, je možné ji doplnit prostřednictvím doplňků stravy. Příjem železa je taky možné konzultovat s gynekologem, který ženám může pomoci vybrat vhodný přípravek. V lékárnách jsou běžně dostupné různé doplňky stravy, novinkou je přípravek ve formě prášku rozpustného v ústech (Sideral®Folic), který je navíc určen přímo pro potřeby žen. Kromě železa obsahuje i kyselinu listovou a další vhodné vitamíny, které ženám často schází nejen během těhotenství. Ideální je vybrat doplněk stravy s vysokou absorpcí a biologickou dostupností železa, který zároveň nezatěžuje trávení.

Obecně je možné říct, že na dostatek železa by si měly dávat pozor zejména těhotné ženy, které čekají vícerčata nebo jsou krátce po sobě podruhé těhotné. Optimální příjem železa by ale neměly podceňovat ani ženy, které si prošly silnými nevolnostmi a zvracením v počátku těhotenství nebo budoucí maminky, které zaznamenaly nedostatek železa už v období před otěhotněním. Častou příčinou v podobných případech bývá zejména silná menstruace.

(nik)

Zdroje:
https://to.fnplzen.cz/cs/node/1642
https://www.tribune.cz/clanek/44918-jak-ovlivnit-nedostatek-zeleza-stravovanim
https://www.whattoexpect.com/pregnancy/week-by-week/week-39.aspx