Bylinky jako zdroj důležitých vitaminů a minerálů

04. září 2021

Většina z nás považuje bylinky za velký dar přírody. Umí nás podpořit v různých formách, ať už svojí vůní v podobě éterických olejů, nebo coby šálek bylinkového čaje. Když je zařadíme do svého jídelníčku, také mohou být velmi dobrým zdrojem minerálů a v menší míře i vitamínů.

Vitamíny rozpustné ve vodě

Například vitamín C je v téměř každé bylině, i když v různém množství. Pokud jde o další vitamíny rozpustné ve vodě, kromě vitamínu C v nich také ve větší míře nalezneme vitamín B2 (riboflavin) a B9 (kyselinu listovou).

Největší obsah vitamínu C v různých částech bylin najdeme v:

  • plodech růže šípkové a bezu černého,
  • listech jitrocelu kopinatého,
  • nati kopřivy dvoudomé,
  • květech lípy srdčité, měsíčku lékařského a sedmikrásky chudobky.

Největší obsah vitamínů B2 a B9 najdeme v:

  • plodech brusnice borůvky (B2),
  • nati kopřivy dvoudomé (B2) a petržele zahradní (B9),
  • listech česneku medvědího a kostivalu lékařského (B2),
  • v listech tymiánu, bazalky, šalvěje, koriandru nebo v pažitce (B9).

Vitamíny rozpustné v tucích

Poněkud horší je situace, pokud jde o vitamíny rozpustné v tucích. Například vitamín D nenajdeme v bylinkách téměř vůbec. Z dalších vitamínů rozpustných v tucích stojí za zmínku především vitamín A.

Mezi byliny s největším obsahem vitamínu A patří:

  • plody brusnice borůvky a černého bezu,
  • nať kopřivy dvoudomé,
  • listy jitrocelu kopinatého a kostivalu lékařského.

Minerály obsažené v bylinkách – na příkladu železa

Železo je velmi důležitým minerálem pro celý organismus. Jeho dostatečné množství v organismu je nutné pro tvorbu a zajištění dobré funkce krve. Napomáhá přenosu kyslíku do tkání a svalů. Ovlivňuje správnou funkci imunitního systému. Je potřebné k aktivaci řady enzymů v procesu tvorby energie a také slouží jako katalyzátor řady reakcí.

Pokud jde o bylinky, nejvíce železa nalezneme v mátě, kopřivě, tymiánu, koriandru, bobkovém listu nebo kopru (mezi významnější rostlinné zdroje železa patří obilné klíčky, qiunoa, jáhly nebo třeba sušené ovoce – meruňky a rozinky).

Nicméně z bylinek nezískáme dostatek železa na všechny potřebné děje v organismu. Naše tělo totiž dokáže absorbovat zhruba 15 % železa přijímaného v jídle, včetně lépe využitelného železa ze živočišných zdrojů (vnitřnosti, tmavé maso a vejce), které taky konzumujeme ve větším celkovém množství než např. bylinky.

Jak v potravě zachovat co nejvíce vitamínů a minerálů

Pokud chcete ve svém jídle zachovat co nejvíc vitamínů, používejte byliny především ve studené kuchyni. Vitamíny totiž nepatří mezi nejstabilnější látky, takže je potřeba s nimi, respektive s potravinami je obsahujícími, v kuchyni pracovat šetrně. Oproti tomu minerální látky se při kulinářském zpracování mění nebo ztrácí v mnohem menší míře. A to platí i o nejčastěji zastoupených minerálních látkách, jako je vápník, hořčík, zinek, křemík, selen, chrom a železo.

Jak můžeme bylinky použít, aby si zachovaly co nejvíc vitamínů a minerálů? Třeba pro zpestření zeleninového salátu nebo pomazánky, případně jako součást smoothie. Pro lepší vůni a obohacení chutí můžeme bylinky použít i do tepelně zpracovaných jídel. Pokud nám jde o obsah vitamínů a minerálních látek, je vhodné je přidávat až při téměř finální úpravě pokrmů.

Když nám strava nestačí…

Bylinky nám do značné míry obohacují naši kuchyni. Svou vůní, chutí, ale i látkami, které obsahují a jež na naše tělo působí blahodárně. Ovšem pokud jde o plnohodnotné zdroje některých vitamínů a minerálů, nelze na ně spoléhat zcela. Důležité je zachovat si po všech stránkách pestrou stravu, která nám tento přísun zajistí kompletně.

V některých obdobích se přesto může stát, že potraviny nám, ať už z jakéhokoliv důvodu, potřebný přísun minerálů a vitamínů nepokryjí. Proto je někdy vhodné je přidat do našeho jídelníčku i v podobě kvalitního doplňku stravy, jde například o Sideral® Forte, který obsahuje kombinaci železa a vitamínu C.

(vha)

Zdroje:

  1. M. Migotová, Byliny plné vitamínů, aneb jak zdolat nachlazení přírodní cestou. In: Herbarka.cz [online][cit. 6. 6. 2021]: Dostupné z https://www.herbarka.cz/blog/byliny-plne-vitaminu-aneb-jak-zdolat-nachlazeni-prirodni-cestou/29.
  2. Význam železa. In: Informační centrum bezpečnosti potravin [online][cit. 5. 6. 2021]: Dostupné z https://bezpecnostpotravin.cz/vyznam-zeleza.aspx.
  3. Natalie Rizzo, R. D., The health benefits of fresh herbs – and how to eat them. In: NBC news [online][cit. 6. 6. 2021]: Dostupné z https://www.nbcnews.com/better/health/health-benefits-fresh-herbs-how-eat-them-ncna901706.