Co dělat, aby nám nechyběla energie?

22. června 2021

Únava je přirozený tělesný projev, který nám dává znamení, že jsme vyčerpali své energetické zásoby a je na čase zvolnit. Ovlivňuje ji mnoho faktorů. Pojďme se podívat, jak vzniká energie v našem těle a jak s ní můžeme hospodařit.

Odkud bereme energii

Energie ovlivňuje naši náladu, fyzickou kondici i mentální kapacitu. Lidské tělo funguje jako dobře vyladěný stroj. Strava, kterou konzumujeme, je jeho palivem. Vitamíny, minerální látky a další prvky napomáhají, aby náš organismus fungoval efektivně a na plný výkon. Důmyslný proces v našem organismu získává energii zejména z bílkovin, tuků a sacharidů.

Produkci energie v našem organismu mají konkrétně na starosti mitochondrie – membránové buněčné organely (součásti eukaryotických buněk). Ty tělo zásobují molekulami ATP (adenosintrifosfát), sloužícími jako zdroje, ze kterých je možné energii uvolňovat. Právě díky nim máme v záloze dost sil, když potřebujeme doběhnout tramvaj, pohotově komunikovat nebo zvládnout psychicky náročné situace. S postupujícím věkem však mitochondrií i energie přirozeně ubývá.

Jak můžeme přísun energie podpořit?

Procesy vzniku a předávání energie v lidském těle vědci stále intenzivně zkoumají a mohou být do jisté míry ovlivněny individuálním nastavením každého z nás. Přesto svou vnitřní sílu můžeme sami částečně podpořit. Jak?

  • Dbejme na optimální množství a složení stravy. Měla by nám zajistit dostatečné zdroje pro ATP. Současně by jí neměl být přebytek, aby nevznikala zatěžující nadváha.
  • Častěji konzumujme menší porce. Velké množství naráz zkonzumované potravy může za vzestup hladiny inzulinu, který sníží hladinu cukru v krvi a navozuje únavu a ospalost.
  • Využívejme rozumně kofein. Šálek čaje nebo kávy během dne může pomoci posílit tělo a zbystřit smysly.
  • Pijme dostatečně. Kolem 60 % našeho těla je tvořeno vodou. Udržujeme-li v těle dostatek tekutin, zamezíme tím vzniku únavy.
  • Dopřejme si kvalitní spánek. Ten regeneruje hladinu ATP, zejména v prvních hodinách po usnutí.
  • Cvičme pravidelně. Posílené svaly spotřebují méně energie a šetří tak ATP při stejném zatížení jako neposílené svaly. Nezáleží přitom příliš na druhu cvičení, klíčová je důslednost, která vede k vyšší výkonnosti.

Malé množství, velký význam

Aby náš metabolismus správně fungoval, potřebuje také dostatečný přísun mikroživin, vitamínů, minerálních látek nebo stopových prvků. Jak název napovídá, jedná se o látky, kterých spotřebujeme jen malé množství, ale přesto jsou nepostradatelné pro zajištění důležitých funkcí a podporují naši fyzickou i duševní formu. Mezi důležité prvky patří mj. železo.

Více kyslíku, více energie

Železo hraje při vzniku energie velice důležitou roli. Podílí se na tvorbě hemoglobinu – součásti červených krvinek. Jeho úkolem je transportovat kyslík z plic do buněk v celém těle. Kyslík se tak stává součástí chemického procesu, při kterém energie vzniká. Je-li okysličení tkání optimální, podporuje naši výkonnost a přispívá ke snížení míry únavy. Pokud se nám železa nedostává, systém nefunguje efektivně a rychleji dochází k únavě.

Kdy může železo chybět a jak ho doplnit?    

Snížená zásoba železa v organismu může být zapříčiněna mnoha důvody, například těhotenstvím, rychlým růstem v období adolescence nebo vyšší ztrátou krve, u žen často při silných menstruacích. Nedostatek železa ale mívají na svědomí i dlouhodobější jednostranné diety. Únava pak může signalizovat, že je čas posvítit si na náš jídelníček. Je důležité, aby byl sestaven pestře a nechyběly v něm potraviny bohaté na železo – maso, vejce, luštěniny, obiloviny, ryby nebo listová zelenina. Železo lze případně organismu dodat i vhodným doplňkem stravy, jenž zásobu tohoto prvku většinou vyrovná během jednoho až dvou měsíců. V lékárnách jsou k dispozici doplňky stravy obsahující kromě železa i vitamín C. Ten umožňuje lepší vstřebávání tohoto prvku. Jde například o doplněk stravy Sideral® Forte nebo Sideral® Folic. Hladinu železa v krvi pomůže stanovit lékař po provedení krevního testu.

(nik)

Zdroje:

  1. 10 Signs and Symptoms of Iron Deficiency. In: Helathline [online][cit. 31. 3. 2021]:https://www.healthline.com/nutrition/iron-deficiency-signs-symptoms
  2. Refueling your energy levels. In Harvard Health Publishing. [online][cit. 12. 5. 2021]:https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/refueling-your-energy-levels
  3. Could eating more iron stop you feeling tired? In BBC. [online][cit. 12. 5. 2021]:https://www.bbc.co.uk/food/articles/am_I_iron_deficient
  4. Adenosintrifosfát. In WikiSkripta. [online][cit. 12. 5. 2021]: https://www.wikiskripta.eu/w/Adenosintrifosfát