Které vitamíny a minerální látky jsou v těhotenství důležité?

31. května 2021

Radostná zpráva potvrzující těhotenství přináší budoucím maminkám většinou řadu změn. Zodpovědnějším se často stává také jejich přístup k životosprávě. Přehnaná úzkostlivost však není namístě. Pokud se žena doposud stravovala přiměřeně, dbala na vyvážený a pestrý jídelníček, není důvod náhle zavádět radikální opatření. Stačí jen trochu více věnovat pozornost skladbě stravy, aby byl zajištěn dostatečný přísun a zásoba všech důležitých látek. Které to jsou a jak je získáme?

Tělo nastávající maminky se během těhotenství přirozeně přizpůsobuje vývoji plodu, upravuje se oběhový či dýchací systém a řada orgánů je zatěžována intenzivněji. Díky optimálnímu přísunu vhodných látek podpoříme zdárný vývoj potomka, který je prozatím plně odkázán na maminčin organismus. V jakých potravinách potřebné minerály a vitamíny najdeme?

Kyselinu listovou dodá zelenina

Pozornost budoucích maminek si zaslouží kyselina listová. Patří mezi vitamíny skupiny B. Podílí se na dělení buněk, zvýšení krvetvorby a napomáhá optimálnímu vývoji placenty i plodu. Potraviny bohaté na tento vitamín je vhodné do jídelníčku zařadit už měsíc před početím a také v období prvního trimestru těhotenství. Kyselinu listovou obsahuje zelenina (špenát, saláty, okurky, květák), dále ovoce (pomeranče či banány) a také celozrnné obiloviny, sója, žloutky nebo ořechy. Tento vitamín je ale poměrně citlivý na teplo, světlo a skladování, proto varem a dalším zpracováním potravin dochází k jeho ztrátám. Pravidelné porce zeleniny je proto ideální konzumovat v čerstvé, syrové podobě.

Zásoba železa z červeného masa

Železo je nepostradatelné pro tvorbu krevního barviva hemoglobinu, obsaženého v červených krvinkách. Ty jsou zodpovědné za dodávky kyslíku do tkání. Během těhotenství narůstá objem krve, a proto se projevuje i zvýšená potřeba železa. Naše tělo získává tento prvek ze stravy, nejsnadněji z červeného masa (hovězí, jehněčí), případně z ryb nebo krůtího masa – v těchto potravinách jde o takzvané hemové železo.

Výjimku tvoří játra a vnitřnosti, kterým by se těhotné ženy měly vyhnout vzhledem k vyššímu obsahu vitaminu A v těchto potravinách. Ale železo můžeme částečně získávat i z rostlinných zdrojů, například z luštěnin, špenátu, kapusty nebo brokolice. Vstřebávání železa podporuje vitamín C. Proto je ideální doplnit maso salátem nebo pomerančovou šťávou. Naopak další potraviny využití železa brání, třeba výrobky z mléka. Proto pomůže dodržování dvouhodinového odstupu mezi konzumací potravin bohatých na železo a mléčných výrobků.

Občas ale není možné zajistit dostatečný přísun železa pouze ze stravy. Příkladem mohou být dvě těhotenství následující krátce po sobě. Pak je vhodné doplňovat železo i pomocí potravinových doplňků. V lékárnách jsou volně prodejné doplňky stravy určené přímo pro ženy, které kromě železa obsahují také kyselinu listovou a další vhodné vitamíny, jde například o doplněk stravy Sideral® Folic.

Mléčné výrobky, aby nechyběl vápník

Budoucí maminky by také měly věnovat pozornost dostatečnému příjmu vápníku. Ten využijí zejména ve druhé části těhotenství. Má přínos pro vývoj kostí plodu a současně pomáhá udržet v dobré kondici zuby těhotné ženy. Jeho zdrojem jsou především mléčné výrobky, tvrdé sýry, tvarohy nebo zakysané výrobky, které jsou v těhotenství ideální také proto, že obsahují probiotickou kulturu podporující stav střevní sliznice a vstřebávání živin. Z rostlinných zdrojů poskytuje vápník listová zelenina, brokolice, květák nebo kadeřávek.

Ryby zdrojem jódu, semínka hořčíku a zinku   

Dalšími prvky, jejichž příjem by měl být v těhotenském menu akcentován, jsou hořčík, zinek a jód. Hořčík a zinek můžeme získat například z živočišných bílkovin, celozrnných obilovin, ořechů, kakaa nebo semínek. Pro doplnění jódu pomůže, když do jídelníčku zařadíme mořské ryby.

Vhodná strava podporuje optimální vývoj plodu. Pro organismus je v tomto citlivém období důležité, aby nedocházelo k nedostatku, ale ani k přebytku důležitých látek.

Zdroje:

ONDRUŠOVÁ, Kateřina. Výživa těhotných ve FN Brno. In: www.fnbrno.cz [online][cit. 15. 4. 2021]. Dostupné z https://www.fnbrno.cz/mgr-katerina-ondrusova-vyziva-tehotnych-ve-fn-brno/t6504.

WATSON, Kathryn. Pump Up Your Iron with These Pregnancy-Friendly, Iron-Rich Foods. In: Healthline [online][cit. 15. 4. 2021]. Dostupné z

https://www.healthline.com/health/pregnancy/iron-rich-foods-for-pregnancy#increasing-iron-absorption.