Proč dospívajícím dívkám často chybí železo?

26. dubna 2021

Vývoj chlapců i dívek se v pubertě velmi zrychluje, což vede i ke zvýšeným nutričním nárokům v tomto období. Zároveň se adolescenti potýkají s hormonálními a psychickými změnami, jež do značné míry ovlivňují i jejich životní styl. Souhra zmiňovaných okolností může snadno způsobit, že dospívajícím nestačí zásoba všech potřebných látek získaných z jejich běžné stravy. Typickým příkladem je tolik důležité železo, kterého se zejména dívkám v období adolescence často nedostává.

Role železa (nejen) v pubertě  

Puberta je obdobím, kdy se z dětí začínají stávat dospělí. Rychle rostoucí organismus adolescentů vyžaduje nejen více živin pro množení buněk a mineralizaci kostí, dynamický vývoj zároveň způsobuje zvýšení objemu krve. Proto je třeba tělu dodávat dostatek živin k podpoře dostatečné krvetvorby. Významným mikronutrientem (látka důležitá pro správnou funkci organismu) v tomto procesu je právě železo.

A to často chybí. Železo přijímáme potravou, a proto je kvalitní a vyvážená strava v období dospívání základní podmínkou pro jeho dostatečnou zásobu.

Optimální strava u dospívajících je někdy oříškem 

Proč v tomto období občas chybí dostatečná výživa?

  • V období puberty se děti osamostatňují, přestávají být pod dohledem rodičů a začínají více rozhodovat i o své stravě.
  • Často však nedodržují zásady zdravé výživy a není pro ně prioritou řešit, jakou stravu opravdu potřebují.
  • Roli ve výběru jídla hraje v tomto věku i značný vliv vrstevníků. Zlozvyky ve stravování se snadno přenášejí.
  • U dívek má na jejich rozhodování o stravování mnohdy dopad také touha po velmi štíhlé postavě, které se občas snaží dosáhnout nevhodnými způsoby, jako hladověním nebo nevyváženými dietami.
  • V dnešní rychlé době mladí lidé také častěji nahrazují kvalitní a pestrou stravu fastfoodovým jídlem, které jim dodá příliš mnoho energie, sodíku a tuku, zatímco mikronutrienty v těchto pokrmech naopak mohou chybět.

Železo je součástí krevního barviva hemoglobinu v červených krvinkách, jež zajišťují přenos kyslíku do tkání. Je důležité pro správné fungování i dalších systémů našeho organismu, například má vliv na energetický metabolismus stejně jako na funkci nervové soustavy. Jeho dostatečný přísun by si měly kontrolovat zejména dívky. U nich mohou hladinu železa negativně ovlivňovat nejen probíhající změny v průběhu dospívání, ale také silnější menstruace.

Učte své děti, jak se stravovat

Základem úspěchu je své potomky od malička učit, jak správně jíst a vysvětlovat jim, proč je pestrá a vyvážená strava důležitá. Rodiče by se měli snažit svým dětem předat rozumné stravovací návyky, které se stanou přirozenou součástí jejich životního stylu. Děti se pak i v období náročnější puberty dokážou samy lépe rozhodovat, jaké jídlo si vyberou. Pokud chceme příjem železa v určitém období podpořit, je vhodné zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na železo, například hovězí maso, luštěniny, vejce, zeleninu nebo ovesné vločky.

S doplněním železa mohou pomoci i doplňky stravy

V období dospívání běžná strava nemusí vždy zvládnout pokrýt odpovídající potřebu železa. Pak je na místě využít doplňků stravy, které jeho hladinu pomohou doplnit. V lékárnách jsou volně prodejné přípravky, některé určené přímo pro ženy a dívky. Jde např. o doplněk stravy Sideral®Folic, který kromě železa obsahuje také vhodné vitamíny pro ženské zdraví (C, D, B6, B12) a kyselinu listovou, a přitom nezatěžuje trávení. Při výběru vhodného doplňku stravy se můžete poradit s lékárníkem nebo s lékařem.

(nik)

Zdroj:
https://to.fnplzen.cz/cs/node/1642
https://www.tribune.cz/clanek/44918-jak-ovlivnit-nedostatek-zeleza-stravovanim