Proč je železo pro náš organismus důležité?

18. dubna 2021

Železo je prvkem, který má v důmyslném systému fungování lidského těla nezastupitelnou roli. Jeho dostatečnou zásobu si proto musíme pravidelně doplňovat kvalitní a vyváženou stravou. Jaký je hlavní přínos tohoto prvku a proč bychom si měli udržovat jeho optimální hladinu?

Železo pomáhá dodávat kyslík i barvit tváře do růžova

Díky železu má naše krev svou výraznou červenou barvu. Dospělý člověk má ve svém těle jen zhruba 4 g železa, ale i tak malé množství má významnou funkci v mnoha důležitých procesech. Na transportu kyslíku se podílí železo obsažené v červeném krevním barvivu hemoglobin, které je součástí červených krvinek. A právě železo se dokáže postarat o jeho schopnost vázat kyslík a dopravovat ho v rámci našeho těla z plic do tkání.

Další část železa máme uloženou v myoglobinu, bílkovině ovlivňující distribuci kyslíku ve svalových buňkách. Železo je také důležitou součástí cytochromů, proteinů zodpovědných za přenos elektronů v dýchacím řetězci. Tento důležitý prvek se tak podílí nejen na okysličení organismu, ale má vliv také na energetický metabolismus nebo naši imunitu.

Vyvážený příjem železa proto přispívá k tomu, abychom se cítili dobře, měli dostatek sil a zdravou barvu ve tváři.

Tvoříme si železnou zásobu

Naše tělo dokáže se železem dobře hospodařit. Zdravý člověk, který dbá na vyvážené složení jídelníčku, by neměl mít problém svou potřebu tohoto prvku dostatečně pokrýt. Naše strava, pokud jíme běžnou skladbu potravin bez zásadnějších omezení, denně obsahuje přibližně 10–50 mg železa, z uvedeného množství se však vstřebá jen malá část, zhruba 15 %. V této souvislosti je užitečné připomenout, že dobrým pomocníkem při jeho vstřebávání je vitamín C. O železnou zásobu v našem těle se pak stará feritin. Jde o bílkovinu uloženou zejména v játrech, slezině, kostní dřeni a střevní sliznici a částečně uvolňovanou také do krevního oběhu. Dospělý muž má v této formě uloženo v průměru 1000 mg železa, tedy zásobu zhruba na tři roky, u žen tvoří 300 mg železa rezervu přibližně na šest měsíců.

Kdy může železo chybět?

V určitých životních situacích, jimiž přirozeně procházíme, se naše zásoby tohoto důležitého minerálu mohou ztenčit. Například kojení zvyšuje spotřebu železa asi o 0,5 až 1 mg denně. Těhotenství a porod pro ženu znamenají postupnou ztrátu přibližně 740 mg železa. Pokud darujeme krev, přijdeme zhruba o 200 až 250 mg tohoto prvku. Také silná menstruace, časté krvácení z nosu, opakovaná infekční onemocnění, nevyvážené diety nebo období, kdy děti v pubertě začnou rychle růst a samy si řídit jídelníček, to vše jsou okolnosti, které mohou hladinu železa v těle ovlivnit.

Jak podpořit železnou rovnováhu?

Pokud se rozhodneme posílit svůj příjem železa přirozenou cestou, měli bychom do jídelníčku zařadit dostatečné množství libového masa, játra, ryby, luštěniny, brokolici či růžičkovou kapustu. V situacích, kdy může docházet k výraznějším ztrátám železa, je vhodné konzultovat svůj stav s lékařem a i na základě jeho doporučení hladinu železa doplnit vhodným doplňkem stravy, které jsou volně dostupné v lékárnách. Jde například o doplněk stravy Sideral Forte Int, jenž nezatěžuje trávení, bývá dobře tolerovaný a kromě železa obsahuje také vitamín C, podporující vstřebávání.

(nik)

Zdroje:

https://www.ucsfhealth.org/education/hemoglobin-and-functions-of-iron

https://www.wikiskripta.eu/w/%C5%BDelezo