Vstřebávání železa naším organismem? Není to jen tak

22. listopadu 2021

Každá potravina je složena z mnoha malých složek. Není proto překvapením, že tyto drobné části se mohou mezi sebou navzájem nebo s léčivy ovlivňovat. Zvlášť pokud dojde na tak složitý proces, jako je trávení.

Na výživu často nahlížíme skrze jednotlivé živiny, vitamíny a minerální látky. Problém ale je, že jíme celé potraviny, různě je kombinujeme, tepelně upravujeme, a co víc, doplňujeme je různými léčivy nebo doplňky stravy. Zatímco interakce mezi potravinami a léčivy jsou více prozkoumané, otázce, jak se navzájem ovlivňují potraviny mezi sebou, není věnován takový prostor. Důvod je jednoduchý – když dojde k nevhodné kombinaci léčiva a potraviny, může to mít daleko horší důsledky, než když si po steaku dáme k dezertu kávu.

Zlo v podobě antinutričních látek?

Na úrovni potravin se můžeme nejčastěji setkat s problémem vstřebávání živin a tím snížením jejich využitelnosti pro náš organizmus. Na svědomí to mají tzv. antinutriční látky, které jsou přirozenou součástí potravin rostlinného původu, mj. i kávy nebo čaje. Obsahují různé množství látek, které tvoří s minerálními látkami, jako je železo, nevstřebatelné sloučeniny. Naše tělo pak takové komplexy pouze vyloučí.

Netýká se to pouze železa, mezi ohrožené minerální látky patří také hořčík, zinek nebo vápník. Hořčík se špatně vstřebává rovněž za přítomnosti volného tuku, se kterým se typicky můžeme setkat v pokrmech z rychlého občerstvení. Vápník navíc zase sám o sobě negativně ovlivňuje vstřebávání železa. Některé z těchto antinutričních látek (fytáty či saponiny) jsou tepelně stabilní, takže jejich stravitelnost nezlepšíme ani vařením.

Nic není černobílé

Potraviny rostlinného původu jsou pro správnou výživu nezbytné. Dokážete si představit svůj jídelníček bez ovoce a zeleniny, luštěnin nebo celozrnných výrobků? Výhody, které nám tyto potraviny přinášejí, dalece převyšují negativní účinky na vstřebávání minerálních látek. Pomáhají nám bojovat proti vzniku civilizačních onemocnění a udržují v chodu naše zažívání. Jsou zdrojem cenné vlákniny, které máme většinou z běžné potravy nedostatek.

Na co si dát pozor u železa?

Železo se přirozeně vyskytuje v živočišných i rostlinných potravinách. Z hlediska vstřebatelnosti a prevence tvorby nestravitelných komplexů je tak lepší sáhnout po mase a rybách než po obilovinách. Vstřebatelnost železa navíc podporuje současná konzumace vitamínu C, takže k jídlu a bezprostředně po něm zařaďte raději salát nebo pomerančový džus než třeba černý čaj a kávu. Naopak v případě, že do svého jídelníčku přidáváte vlákninu například v podobě psyllia, nechte si mezi konzumací dostatečný rozestup alespoň dvou hodin. Pokud z nějakého důvodu nezvládnete pokrýt potřeby železa z potravy, jsou tady pro vás doplňky stravy, například Sideral® Folic nebo Sideral ®Forte.

(eha)

Zdroje:

Antinutriční látky. In Bezpečnost potravin A-Z [online; cit. 28. 9. 2021]. Dostupné z https://www.bezpecnostpotravin.cz/az/termin/76561.aspx.

Iron – Health Professional Fast Sheet. In National Institute of Health [online; cit. 28. 9. 2021]. Dostupné z https://ods.od.nih.gov/factsheets/Iron-HealthProfessional/#h9.

Suplementace hořčíku – farmakologické mechanismy, metody podání a pasti. In: Klinická farmakologie [online; cit. 28. 9. 2021]. Dostupné z https://www.klinickafarmakologie.cz/pdfs/far/2017/03/04.pdf.

Železo. In: Společnost pro výživu [online; cit. 28. 9. 2021]. Dostupné z https://www.vyzivaspol.cz/zelezo-2/.