Výživou k dobré imunitě

16. června 2021

Činnost našeho imunitního systému souvisí se způsobem našeho života. Roli hraje kvalita spánku, dostatek odpočinku a pohybové aktivity, omezení stresových situací, pobyt venku atd. Základ dobře fungující imunity pochopitelně také hledejte ve svém jídelníčku.

Komplexní přístup

Náš imunitní systém každý den čelí invazi různých podnětů zvenku. Je neustále v pohotovosti, ať ve formě kožní bariéry, nebo uvnitř těla, když se nepřátelské částice dostanou až do našeho organismu. Imunitní systém je tak záchytný, ale i bojový systém, který pro své správné fungování potřebuje rovnováhu – tu nezaručí pouze výživa, natož jedna potravina či prvek. Nicméně vyvážená strava v kombinaci se zdravým životním stylem tělu a jeho imunitě zaručeně pomáhá.

Za vším hledej bílkovinu

Stejně jako jiné systémy v našem těle i ten imunitní potřebuje ke svému fungování spoustu energie. Je tak důležité tělu dopřávat dostatečný přísun všech živin a v době, kdy jste k onemocnění náchylnější, nedržet drastické redukční diety. Naopak je lepší hlídat rovnováhu mezi příjmem a výdejem. Ve svém jídelníčku byste nikdy neměli zapomínat na bílkoviny, které jsou základní stavební součástkou všech buněk v těle. Důležitou úlohu hrají právě v imunitním systému, vytvářejí se z něj protilátky. Zařaďte je do každého svého denního jídla včetně svačinek. Ideálním zdrojem jsou libová masa a ryby, mléko a mléčné výrobky. Na trhu dnes najdete na bílkoviny bohaté různé pudinky, jogurty, ale i tyčinky.

Vitaminy a minerály jako malí pomocníci

Neméně důležitou součástí stravy jsou vitaminy a minerální látky. Jsou to malí pomocníci, kteří jsou důležití zejména při ochraně buněk, jejich růstu, fungování a taky při produkci protilátek. Mezi důležité z hlediska podpory imunitního systému řadíme zinek, selen, železo, kyselinu listovou a vitaminy A, E, D, C a B6. Ačkoli se mnoho studií dříve zaměřovalo na účinek jednotlivých prvků na tkáň, žádný z nich nebyl sám o sobě zázračný. Proto je pro správné fungování organismu potřeba dbát na dostatečný příjem všech těchto látek, ideálně z čerstvých potravin, kde jsou hlavně vitaminy obsaženy ve své aktivní formě.

K moři alespoň díky stravě

Místo pátrání po jedné speciální potravině se zaměřte na ověřený výživový vzorec. Dobrým příkladem je strava středomořského typu, která je bohatá na čerstvé ovoce a zeleninu, libové maso, celozrnné obiloviny, ořechy, semínka a spoustu vody. Výjimkou nejsou ani ryby, luštěniny a rostlinné oleje. Zástupci těchto skupin potravin jsou zdrojem všech potřebných živin a prvků.

Zaměřeno na střeva

Podstatná část imunitního systému se skrývá u každého z nás v tlustém střevě, které je osídleno miliardami bakterií. Střevní mikrobiom, jak se souhrnně těmto mikroorganismům říká, nám pomáhá při zpracování potravy, podporuje imunitu, ale ovlivňuje třeba i naši náladu. Abychom jejich činnosti podpořili, je dobré myslet na potravu i pro ně. Díky obsahu vlákniny je nejvhodnější ovoce, zelenina, celozrnné potraviny a luštěniny. Složení mikrobiomu zase vhodně ovlivníte fermentovanými nebo mléčnými výrobky z řad jogurtů a kefírů.

Šikovné možnosti

Jsou situace, kdy není možné z jakéhokoli důvodu pestrou stravu přijímat a může dojít k nedostatku některé ze živin či minerálů. V takovém případě je vhodné doplnit potřebné prvky z externích zdrojů. Nápomocný vám může být doplněk stravy Sideral®Folic nebo Sideral®Forte, který je zdrojem lehce vstřebatelného železa.

(eha)

Zdroje:

Nutrition and Immunity. In: Harvard T.H. Chan. [online][cit. 10. 5. 2021]: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/nutrition-and-immunity/

Coronavirus outbreak: nutrition and immunity – be careful of myths and false promises. In: British Nutrition Foundation. [online][cit. 10. 5. 2021]: https://www.nutrition.org.uk/healthyliving/